Stage bij Spark: Veel vrijheid, ervaring op verschillende vlakken opdoen en van elkaar leren .
Op zoeknaar aanstormend ontwerptalent wisten wij uit verschillende hoeken 3 enthousiaste stagiairs te vinden, die in september bij Spark zijn gestart. Meet Jens, Lars en Meike!
Jens (21 jaar) studeert IPO op de Hogeschool Rotterdam, en houdt van fotografie. Hij deed hiervoor mbo en zocht meer verdieping.
Lars (24 jaar) doet op de TU Delft de Master Integrated Product Design (IPD). Wilde vanwege zijn robotica minor graag bij Spark stage lopen en longboard veel.
Meike (23 jaar) volgt de specialisatie Medisign binnen de Master IPD op de TU Delft. Is geïnteresseerd in de healthcare kant, wil echt impact maken op iemands leven, en klimt graag.


Hoe kom je eigenlijk bij Spark terecht?
Wat overtuigde Jens, Lars en Meike om bij Spark stage te lopen? Hier zijn ze het vrij snel over eens, het is een serie van momenten waarin ze in contact kwamen met Spark.
Lars: “In het tweede jaar kregen we een gastcollege van iemand van Spark. Daarna kwam ik ze tegen op een IO bedrijvendag, en ik hoorde positieve verhalen van een oud-stagiair die ik ken.”
Jens: “Ik sprak ook eerdere stagiairs. En in mijn tweede jaar ben ik op bezoek geweest bij Spark ter oriëntatie op deze derdejaars stage. Ook hebben sommige docenten hier gewerkt.”
Meike: “Ik had eenzelfde ervaring van verschillende Spark-momenten. Als je dan vervolgens Spark tegenkomt in de lijst met stagebedrijven, ben je snel getriggerd.”
En waarom kozen jullie uiteindelijk echt voor Spark?
Lars: “Ik wilde leren wat ontwerpen binnen een ontwerpbureau betekent en hoe je stakeholders managet. Spark leek me gaaf vanwege de inhoud van veel van onze projecten.”
Jens: “Ook ik wil graag leren van de aanpak van Spark bij verschillende projecten. Door de diversiteit aan producten kom je steeds weer iets nieuws tegen en lijkte me het gaaf om iedere keer weer in een nieuwe wereld te duiken. Dat wil ik graag gaan ontdekken. Daarnaast sprak de open sfeer en de omgeving me erg aan.”
Meike: “Voor mij was echt doorslaggevend dat Spark kwaliteitsproducten maakt, die complexer zijn”
Hoe bevalt het zover?
Meike: “Ik vind het leuk dat ik de vrijheid krijg om dingen op te pakken. Ik wist niet goed wat ik daarvan moest verwachten voor mijn stage. We worden niet gemicromanaged, maar krijgen brede opdrachten zoals “Ga dit eens onderzoeken”. Met het gebruikersonderzoek was het doel niet heel concreet. Ik en Jens werden vrijgelaten om daarin richting te geven.”
Jens: “En daardoor leerden we daar veel meer van. Je moet het zelf doen.”
Lars: “Fijn dat we veel verantwoordelijk krijgen. Je wordt vanaf moment één in het diepe gegooid. Er zijn uiteraard dan wel verwachtingen, maar het is vooral heel tof.”
Wat hoop je te leren?
Meike: “Te weten komen wat ik zelf leuk vind binnen het ontwerpen. Ik heb een brede interesse, maar soms is het fijn om te focussen. Daarom wil ik zo veel mogelijk verschillende momenten in het proces ervaren. Ervaring opdoen als ontwerper en leren van ervaren ontwerpers bij Spark. Tot nu toe treft me de efficiëntie waarin mensen hier werken. Op de uni zouden 4 mensen iets schetsen en daar dan met z’n allen naar kijken. Hier gaat 1 iemand het doen, en heeft de rest vertrouwen op de professionaliteit van die persoon.”
Jens: “Door veel te zien en mee te doen hoop ik zelfverzekerder te worden in het ontwerpen en meer structuur te krijgen in het proces. Ook wil ik graag in mijn creativiteit groeien; soms heb ik moeite om de breedte in te gaan met ideeën generen. Ik hoop daarin wat te leren door de aanpak van Spark te zien.”
Lars: “Ervaring in hoe ontwerpen gaat. Ik heb een aantal studentenprojecten begeleid,en studenten kunnen daar wat naïviteit in hebben. En bij Spark sloop je dat er uit. Binnen de universiteit is een extreem innovatief concept dat 80%van de tijd werkt acceptabel. Hier moet alles 99.9% van de tijd werken en ben je gauw van die naïviteit af. Je leer hierdoor niet alleenveel over detailed design, maar ook over jezelf.
Ook zie ik hoe ik doelgericht kan werken. Op de universiteit val je soms terug in het afvinken van boxjes om een goed project te doen. Bij Spark bereiken mensen een doel, en volgen ze de te volgen stappen. Dat is anders dan boxen afvinken. Waar ben ik mee bezig, en bereik ik wat ik wil bereiken? Dat continu doelgericht werken leer ik veel van.”
Wat wil je worden nadat je bent afgestudeerd?
Lars: “Vroeger wilde ik al uitvinder worden, en dat wil ik nog steeds. Als kind ging ik al kapotte dingen uit elkaar halen en kijken wat er in zat. Om dat nu te mogen blijven doen en er dan vervolgens iets moois van te maken, vind ik supervet. Of ik wil ontwerpdocent worden, om alle kennis die ik heb opgedaan door te geven.”
Meike: “Industrieel ontwerper bij een ontwerpbureau. Maar ik ben er nog niet helemaal zeker van. Ik wil bij mijn afstudeerfase juist heel wat anders gaan doen, zoals de onderzoekskant, of een samenwerking met een ziekenhuis.”
Jens: “Over een paar jaar denk ik nog steeds ontwerper te zijn. Ik hoop aan projecten te werken die ik leuk vind, en ik blij van word. Wat dit precies zalzijn weet ik niet. Ik zou het leuk vinden als het producten zijn iets kunnen betekenen voor mensen. Ik wil vooral lekker bezig zijn door dingen te maken, met collega’s en vrienden.”
Hebben jullie nog iets toe te voegen?
Jens: “Het is heel leuk dat we met z’n drieën zijn, zo leren ook van elkaar. Lars en Meike hebben bijvoorbeeld meer technische kennis en inzicht. Omdat ze op een andere manier dingen geleerd hebben.”
Lars: “En wij leren ook weer van Jens. Als Jens een taak wordt gegeven, kan hij dat heel praktisch uitdenken en in elkaar zetten. Hij heeft veel praktisch inzicht,en dat is fijn om te hebben in een team, zeker in een werkplaats georiënteerd bedrijf als Spark.”