Het in kaart brengen van je vlaggenschipproductontwikkeling

4 tips voor het ontwikkelen van je vlaggenschipproduct

image of Spark employee

Michel van Schie

Je vlaggenschipproduct: het is functioneel, mooi en in de loop der jaren geperfectioneerd. Het genereert het grootste deel van je omzet en laat je merk stralen. Je bedrijf bloeit dankzij dit product. Het product is zo succesvol dat je het niet wilt veranderen. Sterker nog... je durft het niet te veranderen. Wat als je de magie zou verbreken?

Je zult moeten innoveren om ervoor te zorgen dat de volgende generatie weer een waardig vlaggenschip wordt. Maar dat is een hele opgave. De investering zal aanzienlijk zijn. Het zal tijd kosten. En de uitkomst is onzeker. Kan je bedrijf dit zich veroorloven?

Hier zijn een paar inzichten die je innovatiementaliteit kunnen veranderen, van angst en voorzichtigheid naar vertrouwen en actie.

1. De vlaggenschip business case

Bij het plannen van het innovatiebudget voor je volgende generatie vlaggenschip, moet je rekening houden met de business case van je vlaggenschipproduct. Je moet naar het grotere geheel kijken. De waarde van het vlaggenschipproduct reikt vaak veel verder dan de verkoop van het product zelf. Het creëert het platform voor allerlei andere producten of diensten. Servicecontracten, reserveonderdelen (automotive industrie), accessoires, online diensten (zoals iTunes voor de iPod) en verbruiksartikelen (zoals koffiecups voor eenmalig gebruik). Daarnaast, overweeg de invloed van het vlaggenschipproduct op je merkwaarde, wat resulteert in hogere verkopen voor andere producten onder je merk.

"Overweeg alle inkomsten samen en je ziet het belangvan een geweldig vlaggenschipontwerp."

De investering die nodig is om de volgende generatie vlaggenschip te ontwikkelen kan oncomfortabel groot aanvoelen. Je hebt misschien niet het geld. Maar, in veel gevallen voegt de directe en indirecte opbrengst zich gemakkelijk op tot tien keer de investering. Maar voor sommigen kan het ook ruim boven de honderd (!) keer zijn. Als je de R&D-kosten probeert te verlagen, handel je misschien pennywise. Elke extra euro die wordt besteed aan vlaggenschip R&D, zal zich waarschijnlijk vele malen terugbetalen.

2. Ontwikkelingssnelheid

Naast ‘budget versus business case’, is er ‘uitgavesnelheid versus time-to-market’. Het kan verleidelijk zijn om de burnrate te beperken en het ontwikkelingsteam strak in de hand te houden als een manier om de ontwikkelingskosten te beheersen. Het is begrijpelijk: je wilt er zeker van zijn dat elke cent goed wordt besteed. Als dat je strategie is, overweeg dan deze vier effecten:

Hoe langer de ontwikkeling duurt...

... hoe meer vergaderingen je zult hebben, hoe meer rapporten er worden gemaakt die minder vooruitgang laten zien,


... hoe meer het projectomvang verandert onderweg, simpelweg vanwege de tijd die verstrijkt,


... hoe meer mensen hun focus verliezen en andere dingen ernaast gaan doen, en


... hoe langer het duurt om de markt te bereiken en hoe groter het risico datde concurrentie als eerste komt met die nieuwe killer feature.

Dus, niet alleen ben je beter af door royaal te investeren in de nieuwe vlaggenschipontwikkeling, je doet het ook beter tegeneen veel hogere burn rate dan een voorzichtige geest je zou vertellen.

3. Scope – Het juiste doen

Naast ontwikkelingsbudget en tempo, wil ik ook projectscope noemen. Moet je enorme technologische sprongen maken? Ga je het volstoppen met nieuwe functies?

"Ontwikkeling is als het eten van biefstuk: neem een te grote hap en je blijft kauwen en slikt nooit door."

Je hebt waarschijnlijk jaren aan dealerfeedbacken klantbeoordelingen beschikbaar. Evenals een volledig overzicht van de concurrentie, jaarlijks bijgewerkt. Daarnaast heb je opkomende technologieën geïdentificeerd om te implementeren. En waarschijnlijk eis je betere marges, lagere productiekosten, meer functies, en alles volledig modulair en aanpasbaar. Dit is waar ik geloof dat enige terughoudendheid essentieel is. Het volgende generatie vlaggenschip moet niet de samenvatting zijn van al je ambities.

Dit is het moment om je productfuncties verstandig te kiezen en jezelf te trainen om “nee!” te zeggen tegen de rest. Ontwikkeling is als het eten van biefstuk: neem een te grote hap en je blijft kauwen en slikt nooit door. Teken in plaats daarvan een product roadmap om de hoogst gewaardeerde functies voor je MVP te selecteren en plan de rest voor toekomstige releases.

4. Team leadership

Als je eenmaal in de mindset bent van intens investeren met een messcherpe projectomvang, kunnen er nog steeds dingen vreselijk misgaan. Productontwikkeling is een zeer moeilijk en complex proces. Elk aspect moet op de juiste manier worden uitgevoerd. De behoeften van de markt van morgen vertalen, agile maar gestructureerd projectmanagement, creatief ontwerp, intensieve engineering. Je hebt financiering, vaardigheid, focus, uithoudingsvermogen en een positieve teamgeest nodig. Er staat zoveel op het spel. Dingen zullen gespannen worden wanneer doelen niet worden bereikt. Maar je moet kalm blijven.

"Er staat zoveel op het spel. Dingen zullen gespannen worden wanneer doelen niet worden bereikt."

Zorg ervoor dat je een team selecteert met een bewezen staat van dienst en beoordeel hen grondig. En gedurende het hele project, houd de projectdynamiek gezond. De leden in je team zijn menselijk. Hen in een Olympische mindset houden is van groot belang voor een succesvolle ontwikkeling. Net als een atleet begint het met motivatie voor een gemeenschappelijk doel. En dan, vertrouw hen met wat ze doen en sta fouten toe om het team het vertrouwen te geven om te presteren. Sta naast hen en moedig hen aan. Maar blijf hen uitdagen en aansporen om samen uit te blinken, als een echte coach.

Dit is nog maar het begin

Werkend bij een design- en innovatiebureaugedurende 18 jaar, ben ik betrokken geweest bij de volgende generatievlaggenschipprojecten van vele klanten. De inzichten zijn gebaseerd op deze ervaringen.

De vier onderwerpen: business case, ontwikkelingssnelheid, projectomvang en teamleiding zijn onderwerpen met veel meer aspecten die je ontwikkelingssucces beïnvloeden. En een groot aantal andere onderwerpen zijn even belangrijk. Hoewel ik weet dat deze tips niet eens aan het oppervlak krabben, hoop ik dat een deel van mijn ervaring je helpt je productontwikkelingsmindset opnieuw te kaderen.

Get in touch

Name

Email

Message

Send

Thank you.

Your submission has been received. We will get back to you as soon as possible.
Oops! Something went wrong while submitting the form. Please try again.
Cookie popup sluiten
Cookie-voorkeuren
Door op „Alles accepteren” te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen, zoals beschreven in onze privacybeleid.
Strikt noodzakelijk (altijd actief)
Cookies die nodig zijn om de basisfunctionaliteit van de website mogelijk te maken.
Cookies helpen ons te begrijpen hoe deze website presteert, hoe bezoekers met de site omgaan en of er technische problemen kunnen zijn.
Cookies die worden gebruikt om advertenties weer te geven die relevanter zijn voor u en uw interesses.
Cookies waarmee de website keuzes kan onthouden die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waarin u zich bevindt).