Test meer, test slimmer, verminder risico

Haal meer uit prototype testen

image of Spark employee

Michel van Schie

Het introduceren van een nieuw ontwikkeld product op de markt is als het betreden van onbekend terrein. Welke verborgen problemen kunnen zich voordoen wanneer het product 'in het veld' wordt ingezet en hoe significant zal hun impact zijn?

Het recente voorval met het Philips-slaapapneumiddel heeft de potentieel verwoestende effecten van onvoorziene problemen aangetoond. Een ander voorbeeld is het ongeluk met de Nederlandse Stint elektrische kindertransportkar, dat de fabrikant bijna failliet heeft gemaakt. Kritische aspecten van nieuwe producten worden vaak slecht begrepen totdat het te laat is, met sommige fouten die pas aan het licht komen nadat honderden of duizenden eenheden de markt hebben bereikt. Er is altijd een grote kloof tussen prototype testen en gebruik in de echte wereld. Een grondige aanpak van testen zal deze kloof verkleinen.

Het volledige potentieel van prototyping ontsluiten

Hoewel prototypes en pilotseries cruciaal zijn voor risicoreductie vóór massaproductie en verkoop, geloven wij dat hun volledige potentieel tijdens het ontwikkelingsproces vaak niet volledig wordt benut. De reikwijdte van wat getest kan en moet worden, wordt vaak onderschat. Achteraf geven veel productontwikkelaars toe dat ze uitgebreider en slimmer hadden willen testen.

De oorzaak van deze onderbenutting wordt vaak toegeschreven aan de hoge druk van het management of de verkoop om deadlines te halen. Wij geloven echter dat het ook voortkomt uit een gebrek aan drive en creativiteit bij het systematisch elimineren van zoveel mogelijk risico’s. “De ontwerper wil dat iets slaagt. Bij testen moet je eigenlijk willen dat dingen falen.” Hoewel het misschien niet haalbaar is om alle post-release fouten te elimineren, gezien hun potentiële gevolgen, moeten we de waarde van ogenschijnlijk overbodige of onnodige tests heroverwegen.

Om het professionalisme van testen te verhogen, moeten verschillende belangrijke factoren worden overwogen:

1. Risicoanalyse

Begin met een uitgebreide risicoanalyse. Verzamel een team dat risico's vanuit verschillende perspectieven kan bedenken. Ingenieurs uit verschillende vakgebieden, maar ook verschillende soorten gebruikers en indirecte belanghebbenden. Bij het genereren van potentiële risico's, duik in daadwerkelijke gebruiks- en misbruikscenario's. Gebruik tools zoals rollenspellen of procesbomen om de details van het scenario te begrijpen. Gebruik bewezen methoden om risico's te organiseren, prioriteren en te verminderen, maar begin met openheid en creativiteit bij het 'ontginnen' van potentiële risico's. Je moet de risicoanalyse al vanaf de vroege conceptfase opbouwen.

2. Fail fast, fail cheap

Op basis van de lange en vaak ontmoedigende lijst van risico's, kun je beginnen met het definiëren van tests op je prototypes om te ontdekken of je de fout en het effect kunt (her)produceren. Dit omvat ook het ontwerpen van welk type prototype je nodig hebt om dit te testen. Soms hoef je alleen kleinere, geïsoleerde delen van een systeem te bouwen en te testen omeen effect te testen. De meeste tests vereisen geen volledig functioneel en gedetailleerd prototype. Dit betekent dat je snel en goedkoop kunt falen,waardoor ook het risico van het verspillen van ontwikkelingsbudget wordt beperkt.

3. Blijf testen

Wanneer je de geplande tests hebt uitgevoerd, blijf dan testen als je de tijd hebt. Vaak, wanneer de gedefinieerde test is afgerond, wordt het prototype in een hoek geplaatst om stof te verzamelen. Waarom? Dit prototype kan je zoveel meer lessen leren. Wie herinnert zich de ‘Mythbusters’? Nadat ze een nominale test hadden uitgevoerd met de uitkomst: “Myth plausible or myth busted”, bleven Adam en Jamie altijd verder testen tot het breekpunt. Blijf tests uitvoeren op je prototype terwijl je wacht op andere delen van het project die klaar zijn. Test totdat je prototype volledig versleten is en geen lessen meer kan leren. En stel altijd de vraag: “Wat kan ik nog meer testen?”

4. Analyseer

Verzamel zoveel mogelijk gegevens over de tests. Meet voor en na. Zoek naar micro-scheurtjes, kleine vervormingen en slijtageplekken. Percepeer veranderingen in geluid. Een versleten hardloopschoen kan je vertellen wat voor soort hardloper je bent. Wees forensisch en vind die druppel bloed.

5. Stop en denk na

Wanneer dingen uiteindelijk breken, trek dan geen overhaaste conclusies. Een rokend pistool betekent niet dat het slachtoffer is neergeschoten. De werkelijke oorzaak is vaak anders of complexer dan je oorspronkelijke gedachte. Een breuk van een structuur is een rijke informatiebron die leidt tot een oneindige reeks mogelijke oplossingen. Om het mechanisme goed te begrijpen, zal je vaak de fout moeten reproduceren, waarbij je elke keer slechts één parameter verandert.

Een grote mate van creativiteit is vereist bij het plannen en uitvoeren van je validatietests. Het benaderen van strategische testen als een ontwerpproces stelt ons in staat om te bepalen welke parameters te valideren en hoe ze effectief te valideren, rekening houdend met tijd- en budgetbeperkingen. Uiteindelijk zal deze filosofie leiden tot producten met een langere levensduur en een hogere klanttevredenheid, en vormt dit een belangrijk aspect van duurzaam ontwerp.

Get in touch

Name

Email

Message

Send

Thank you.

Your submission has been received. We will get back to you as soon as possible.
Oops! Something went wrong while submitting the form. Please try again.
Cookie popup sluiten
Cookie-voorkeuren
Door op „Alles accepteren” te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen, zoals beschreven in onze privacybeleid.
Strikt noodzakelijk (altijd actief)
Cookies die nodig zijn om de basisfunctionaliteit van de website mogelijk te maken.
Cookies helpen ons te begrijpen hoe deze website presteert, hoe bezoekers met de site omgaan en of er technische problemen kunnen zijn.
Cookies die worden gebruikt om advertenties weer te geven die relevanter zijn voor u en uw interesses.
Cookies waarmee de website keuzes kan onthouden die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waarin u zich bevindt).