Ontwerpen voor circulariteit

"De tijd is op; onze grondstoffen raken op en de levensvatbaarheid van onze omgeving is in gevaar."

image of Spark employee

Michel van Schie

In de jaren '90 kwam eco-design op. Het product werd toen gemaakt van milieuvriendelijke materialen en was energie-efficiënt. Eco-design werd gevolgd door “Design for sustainability”, eco-producten in een duurzame context, ontworpen voor een optimaal levenscyclus. De nieuwste visie? Circulaire economie.

Ecodesign, duurzaamheid, circulaire economie; het zijn alle drie belangrijke thema's. Ze werken op verschillende niveaus, maar zijn alle drie cruciaal om de planeet in de toekomst leefbaar te houden voor mensen.

Duurzaamheidsstrategie

Het is een uiterst complex vraagstuk en als ontwerper is je invloed beperkt. Wanneer je iets ontwerpt dat gemakkelijk te recyclen is, zalhet dan ook daadwerkelijk gerecycled worden? Betekent het gebruik van milieuvriendelijke materialen ook een duurzamer product? Hoe belangrijk is een energie-efficiënt ontwerp als de energie duurzaam wordt geproduceerd? Het begrijpen van de keten is cruciaal.

De weg vooruit

Spark heeft zijn koers door deze complexe vraagstukken uitgezet en past deze indien nodig aan. We werken met eco-kosten databases om betere materialen voor onze producten te selecteren. We 'berekenen' het energieverbruik van onze concepten en baseren onze ontwerpeisen op de resultaten. We denken na over product-service combinaties die de productlevenscyclus van maken-kopen-gebruiken-weggooien kunnen doorbreken.

Bij elk product proberen we te begrijpen wat de bepalende duurzaamheidsfactoren zijn en richten we ons daarop. Voor een product dat vaak met een vliegtuig moet reizen, is een lichtgewicht ontwerp het belangrijkste. Koolstofcomposiet is moeilijk te recyclen, maar op de lange termijn is het beter. Voor een telefoon met een nuttige levensduur van 3 jaar, is het belangrijk dat deze niet breekt als je hem twee keer laat vallen. Valtesten en robuust ontwerp zijn in dit geval nodig.

Onze rol? In samenwerking met onze klanten kijken we realistisch naar het te ontwikkelen product en beslissen we samen over een duurzame strategie binnen de beperkingen en productstrategie van de klant.

“De tijd van duurzaam ontwerp is voorbij. Nu moeten we leren denken overlevenscycli, en ontwerpers hebben een sleutelrol te spelen.””

- Nat Hunter, Co-Director of Design at the RSA

Ontwerpproces

We hebben 4 fasen in het ontwerpproces geïdentificeerd waarin we invloed kunnen uitoefenen op de duurzaamheid van een product en zijn ontwerp.

  1. Aan het begin van het project. In samenwerking met de klant definiëren we het doel en bepalen we de programma-eisen.
  2. Tijdens de fase van conceptontwikkeling en conceptkeuzes. We genereren en kiezen duurzame conceptrichtingen waar mogelijk. We genereren gebalanceerde duurzame conceptrichtingen op basis van alle eisen en vergelijken hun eco-impact om de beste richting te kiezen.
  3. Tijdens de materialisatiefase. Uiteindelijk kiezen we de juiste materialen en productiemethoden. In deze fase gebruiken we de eco-kosten database en werken we nauw samen met fabrikanten.
  4. Impactbeoordeling. Zodra het product in gebruik is, kunnen we de feiten beoordelen en waar nodig aanpassingen maken voor de volgende generatie.

Get in touch

Name

Email

Message

Send

Thank you.

Your submission has been received. We will get back to you as soon as possible.
Oops! Something went wrong while submitting the form. Please try again.
Cookie popup sluiten
Cookie-voorkeuren
Door op „Alles accepteren” te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen, zoals beschreven in onze privacybeleid.
Strikt noodzakelijk (altijd actief)
Cookies die nodig zijn om de basisfunctionaliteit van de website mogelijk te maken.
Cookies helpen ons te begrijpen hoe deze website presteert, hoe bezoekers met de site omgaan en of er technische problemen kunnen zijn.
Cookies die worden gebruikt om advertenties weer te geven die relevanter zijn voor u en uw interesses.
Cookies waarmee de website keuzes kan onthouden die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waarin u zich bevindt).