Sander Havik
Ben je betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten? Hoe zorg je ervoor dat je eisen je voorbereiden op succes? Wij hebben geleerd om veelgemaakte fouten te vermijden. We delen graag 6 fouten die je kunt vermijden bij het opstellen van producteisen.
Wanneerer een idee voor een product op tafel ligt, beginnen we bij Spark met het onderzoeken van de behoefte achter een productidee. Als er geen klantbehoefte is, is het waarschijnlijk geen goed idee. En als er wel een klantbehoefte is, zijn er misschien betere oplossingen. Stel dus geen specifieke oplossing als eis.
Het lijkt handig om bij elk aspect van je (of je concurrenten hun) product iets toe te voegen: "gewoon iets sneller, lichter, eenvoudiger, goedkoper, kleiner maken...". Maar dat leidt vaak tot onrealistische verwachtingen. Kies in plaats daarvan de drie belangrijkste aspecten die écht het verschil maken.
Maak een top 3 van functies die je misschien kunt schrappen! Door maar één eis te laten vallen, ontstaat er vaak al veel ruimte voor een concurrerend nieuw product.
Het kan verleidelijk zijn om elke detail vast te leggen om zeker te zijn van je zaak. Maar over-specificatie geeft vaak een vals gevoel van veiligheid en je mist kansen. Zorg dat het ontwerpteam het bredere plaatje begrijpt en zich focust op de belangrijkste punten.
In plaats van alle functies, accessoires en toekomstige upgrades in één project te proppen, kun je beter een scoping-sessie houden. Dit helpt je te bepalen wat nu prioriteit heeft en wat later kan. Leg geplande ontwikkelingen vast in een strategische ontwikkelroute om de focus te behouden.
Het gewenste resultaat verandert vaak tijdens het ontwerpproces. Flexibiliteit is dus essentieel. Vaak weet je pas echt wat je nodig hebt als je midden in het creatieproces zit.
Door deze fouten te vermijden, wordt het ontwerp waarschijnlijk sneller, goedkoper, creatiever waar nodig en praktisch waar gewenst. Kortom, hogere kwaliteit. We praten hier graag verder over, bijvoorbeeld met een kop koffie uit onze eigen La Marzocco machine (een van onze gewaardeerde klanten).