Hoe goed is de technologie echt?

Het verminderen van investeringsrisico's door technische due diligence

image of Spark employee

Michel van Schie

De tech-start-up: een unieke entiteit. Een fascinerende bron van inspiratie. Misschien wel een loterijticket. De technologie zelf: een hypothetische oplossing voor een heiligegraalprobleem, met een enorm potentieel. “Als we zelfs maar 10% van dat potentieel zouden bereiken, zou dat al verbluffend zijn.”

De oprichters werken dag en nacht, verliefd op huntechnische uitdaging. Gedreven door de potentiële energie van hun dromen: exponentiële groeimodellen en miljardenuitstapjes. Maar wie voert de realiteitscheck uit?

De start-up heeft geen omzet en is altijd op zoek naar geld. Het verkopen van het verhaal is een kerncompetentie van elke succesvolle start-up. Pitches worden verfijnd en gepolijst telkens als investeerders aanwezig zijn. Met puur optimisme worden durfkapitalisten in de droom gelokt. Het is dat sterke geloof en de overtuigingskracht die het verschil zullen maken tussen falen en succes, zoals elke investeerder weet.

Hoewel investeerders graag in de verleiding worden gebracht, zijn ze geduldig en zullen ze hun geld vasthouden totdat het due diligence-rapport binnenkomt. Eerst zullen venture consultants de cijfers van het zakelijke potentieel en de marktvalidatie doorrekenen. Vervolgens beoordelen ze het ondernemersgewicht van de oprichters. Veel investeerders zouden hier stoppen, maar ik geloof dat dit een fout is. Ze zouden nog één antwoord moeten krijgen voordat ze hun geld uitgeven: Hoe goed is deze technologie echt?

Wat van de aangeboden technologie is daadwerkelijk bewezen te werken en wat blijft nog een droom? Hoe haalbaar zijn de nog niet bewezen functies? Wat is er nodig om van TRL 4 naar 7 of 8 te komen? En hoe uniek en beschermd is deze technologie? Er zijn nog veel meer vragen die beantwoord moeten worden en die veel meer inzicht zullen geven in waar een innovatie of tech-start-up zich bevindt en hoeveel obstakels er nog zijn tussen idee en realisatie. Wie is in de juiste positie om deze vragen te beantwoorden? De M&A consultant? De oprichter? De klant? Waarschijnlijk niet. Brede innovatie-ervaring en haarscherp ingenieursinzicht zijn je beste kans.

Dit is waarom ik elke investeerder of venture manager die geïnteresseerd is in een techbedrijf zou adviseren om een innovatie partner zoals Spark te betrekken. Bij Spark zullen we de rookgordijnen van wensdenken optrekken en dieper in de technologie duiken. We kijken verder dan het rapporten en vormen ons eigen oordeel op basis van fysiek bewijs en ruwe gegevens. Ons doel is om de risico’s van investeringen in technische innovatie aanzienlijk te verkleinen door inzicht te bieden in haalbaarheid, ontwikkelingsroadmap en IP-positie.

Benieuwd hoe wij jouw investeringsrisico’s kunnen verkleinen en je kunnen helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen? Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek wat Spark voor jouw tech-innovaties kan betekenen!

Sinds 2024 is Spark ook servicepartner van de toonaangevende Yes!Delft incubator, verbonden aan de Technische Universiteit Delft. Hier bieden we start-ups binnen het ecosysteem advies en netwerken op het gebied van nieuwe productontwikkeling en productie-schaalvergroting.

Get in touch

Name

Email

Message

Send

Thank you.

Your submission has been received. We will get back to you as soon as possible.
Oops! Something went wrong while submitting the form. Please try again.
Cookie popup sluiten
Cookie-voorkeuren
Door op „Alles accepteren” te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen, zoals beschreven in onze privacybeleid.
Strikt noodzakelijk (altijd actief)
Cookies die nodig zijn om de basisfunctionaliteit van de website mogelijk te maken.
Cookies helpen ons te begrijpen hoe deze website presteert, hoe bezoekers met de site omgaan en of er technische problemen kunnen zijn.
Cookies die worden gebruikt om advertenties weer te geven die relevanter zijn voor u en uw interesses.
Cookies waarmee de website keuzes kan onthouden die u maakt (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waarin u zich bevindt).